Jak vybrat své budoucí auto

Určitě se dost z vás pere s otázkou, jak, případně jaké vybrat své budoucí auto. 

Jednoznačně je důležité si v první řadě určit, jak budete auto používat. Zda bude jezdit delší vzdálenosti, bude to druhé -třetí - páté auto v rodině, pracovní vůz, auto na ranní rozvoz dětí do školy či školky a následně do práce, městský provoz a tak dále. 

Pokud chcete auto do města, poposkakování po příměstských silničkách, z vesnice do města na nákup. Zkrátka málo kilometrů, hodně startů a případně nějaký prostor pro děti na rozvoz do vzdělávacích zařízení. V takovém případě bych osobně doporučil vůz s benzínovým motorem, ideálně nepřímým systémem vstřikování a nenáročným servisem. Bohužel, vozidel s nepřímým vstřikováním hodně ubývá.

Pokud hledáte auto na delší cesty, řekněme že váš roční nájezd je 20.000km a více, požadujete prostor pro rodinu, tak vás bude zajímat spotřeba, vnitřní prostor a spolehlivost. V tomto případě budete 100% vybírat naftové auto. Otázkou je, jaký typ karoserie. Protože většina dnes módních SUV nenabídne dostatečně velký vnitřní prostor. Vozy s karosérií kombi mají obecně o 10-20% větší zavazadlový i vnitřní prostor. Na druhou stranu jsou horší například v momentě, kdy potřebujete dát děti do autosedačky, máte nějaké potíže s pohybovým aparátem a tak dále. Vše je nutné zvážit. Opravdu jen velmi omezená skupina vozidel typu SUV je použitelná v denním režimu s rodinou. 

Servis vašeho vozu

Asi jednou z nejdůležitějších věcí na vašem voze je pravidelný servis a údržba. Bohužel, dnešní móda long-life intervalů hraje do karet změně auta na spotřební zboží. 
Běžně se dnes setkáváme s intervalem výměny oleje 30.000km a 2 roky. Což je špatně. Obecně doporučujeme základní olejový servis co 15.000km nebo 1 rok. Dalším faktem, na který se zapomíná je servis komponentů, které nemají od výrobce přesně popsaný servisní plán - učebnicový příklad je převodovka nebo hnací soustava. V automatické převodovce měňte olej po 60.000km nebo 2 letech. Případně můžete změnit servisní plán a vyměnit část oleje (cca 3-5 litrů podle typu převodovky) každý motorový olej nebo jednou ročně. 

Dodržení servisu a zkrácení intervalu na rozumnou dobu je základní předpoklad toho, že vám bude auto sloužit dlouhou dobu a bez větších problémů. 

Specifika jednotlivých značek

Každé auto má své specifické závady, dětské nemoci nebo zvláštně se projevující poruchy. Vzhledem k naší specializaci na vozidla značky Volvo můžeme s přehledem říct, že konkrétně Volvo má velmi specifické závady, projevující se velmi specifickým způsobem. Ať už se jedná o části podvozku, motoru, elektroinstalaci nebo třeba převodovku. 

Každá značka má své pro a proti, své specifické závady a opravy, které se průřezem značek velmi liší jak časovou náročností, tak zátěží pro vaši peněženku.

Obecně lze však říct, že většinu drahých a náročných oprav lze poznat již v zárodku a dá se tomu předejít včasným zásahem. Konkrétní příklad je například vadný vstřikovač paliva, který způsobí poškození filtru pevných částic (DPF / FAP) a následná velmi nákladná oprava vašeho vozu. Nestačí totiž opravit následek, ale zejména příčinu, jinak budete v neustálém kolotoči hledání závady, návštěvou servisu a vytahování peněz z vašich rodinných rozpočtů.

Servis převodovky a hnací soustavy

Veřejným tajemstvím je takzvaná ''doživotní náplň'' nebo nepředepsaný servis komponentů vozidla. Doživotní náplň nebo absolutně nepředepsaná údržba je problémem většiny automatických převodovek s hydrodynamickým měničem, ale bohužel také převodovek manuálních. Ignorací servisu převodovky riskujete možnost velmi vysoké ceny za opravu (u převodovek s hydrodynamickým měničem začínáme na 40.000,- a dostat se můžeme až do řádů 100.000,-). Dalším bodem zanedbání údržby je také často diferenciál, úhlová převodovka, pohon AWD Haldex (VW group, Volvo a spousta dalších). Předpis servisu není mnohdy daný, obecně však uvádíme 60.000km nebo 2-3 roky, dle používání a provozu vozidla. 
Servis dvouspojkových převodovek (DSG nebo DCT) je naštěstí předepsán výrobcem. Většina má interval mezi 50 - 60 tisíci kilometry. Mění se olejová náplň a filtr, případně dále těsnění, výpustní šroub a drobnosti kolem.

Mýtus číslo 1 - levné pneu = špatné pneu

Často se můžete setkat s názorem, že levnější pneumatiky (jak se říká Čína) nestojí ani za ty peníze, že jsou nekvalitní, rychle se sjíždí, někdy až životu nebezpečné a tak dále.... 

Což, jak vyplývá z praxe, není úplně pravda. Pravda je taková, že ony ''Číny'' běžný uživatel nemá šanci poznat. A ruku na srdce, většina lidí nejezdí ani v polovině možností jejich auta, a už vůbec ne za hranou.

Ano, můžou být mírně hlučnější, můžou mít kratší životnost co do doby použitelnosti - banány vám taky nevydrží měsíc. Ale určitě ne co se týká nekvality, náročnosti na směs běhounu, rychlosti sjíždění dezénu a rozhodně ne nebezpečím. S tímto názorem se setkáte zejména u prodejců prémiových značek, ''nezávislých'' novinářů, testovacích jezdců konkrétního výrobce a v neposlední řadě u pneuservisů pod záštitou velkých gumárenských koncernů. 

Takže rada zní: pokud jezdíte normálně, u řízení používáte hlavu a nemáte ji jenom jako držák brýlí a klobouků, není nejmenší důvod k obavám. Rozhodně v běžném provozu nepoznáte rozdíl mezi výrobkem z Otrokovic a mezi ''Čínou''. 


Mýtus číslo 2 - o najetých kilometrech

Nenechte se zmást, že ojeté vozidlo by jste měli vybírat jen a pouze podle počtu najetých kilometrů a roku výroby za co nejmenší cenu. Tato praktika vám sice může, ale také nemusí a můžete koupit ''černou díru na peníze''.

Vždy by jste se měli řídit podle reálného stavu vozidla. Může se vám totiž zcela běžně stát, že auto s 300.000km na tachometru bude v lepším stavu, než stejně staré auto, které má najeto polovinu. Zejména pokud budete hledat auto ve věkovém rozmezí 4-5 let stáří. Důvod je jednoduchý a sice styl užívání. S ohledem na to, že většina těchto aut bude z firemních vozových parků a dokončené leasingy. Obecně platí, že firemní flotily (tzv. fleetové vozidla, fleetovky) jsou v lepším stavu, než dokončené leasingy od soukromníků. Vozidla ze soukromých leasingů bývají často zničená v interiéru, mají spousty drobných poškození a městských šrámů a zadní část interiéru bývá velmi často po ''útoku a drancování'' ratolestí.

Navíc, pokud vozidlo najelo za tak krátkou dobu takovou porci kilometrů, dá se skoro s jistotou říct, že se o to někdo staral. Proto, pokud vybíráte vozidlo, určitě se obraťte na odborníky a nechte si poradit, prohlédnout auto.

Samotný a specifický případ jsou auta staršího vydání, řekněme 15+, kde spíše bude záležet kolik majitelů vozidlo mělo. Protože hierarchie majitelů je docela jasná. Čím více majitelů, tím menší rozpočet -> čím menší rozpočet, tím víc se šetří na servisu. A dál už to asi nemusím rozvádět. Tato teorie platí zejména u prémiových značek jako je BMW, Audi, Mercedes-Benz, ale nevyhne se ani Lexusu, Hondě, Subaru nebo Volvu.

Prohlídka vozu před zakoupením

Často se ptáte, jak probíhá prohlídka vámi vybraného vozu před koupí, co všechno se prověřuje a kolik to stojí. 

Postup je následující: 

1. pošlete odkaz nebo předáte konkrétní popis vozidla a fotky
2. bezplatná konzultace ohledně konkrétního vozu zda má vůbec cenu jet se na vůz podívat
3. domluvení termínu prohlídky s prodejcem a zájemcem o vozidlo
4. odjezd na vaše možná budoucí auto s dostatečným předstihem (zejména kvůli nepoctivým praktikám některých prodejců)
5. kontrola vozidla: vizuální kontrola exteriéru a interiéru -> měření laku -> kontrola servisní historie -> kontrola motoru, převodovky, podvozku, elektroniky -> diagnostika vozidla profesionálním přístrojem -> testovací jízda -> závěr a konzultace
6. Po ukončení prohlídky vám sdělíme naše stanovisko k vozu, návrh na koupi a za jakých podmínek, případně vyjednání ceny s prodávajícím.

Každá prohlídka je jiná, ale jde však obecně říct, že na první dojem se vůbec nemusíme spoléhat. Někdy jsou ty klasické staré ''štěrkáčové'' bazary lepší, než autorizovaný prodejce a naopak. Máme své prověřené prodejce, u kterých je velmi dobrá spolupráce, nic netají, řeknou vše na rovinu. Paradoxem dnešní doby je, že většina bazarů (ať už oficiální dealerství nebo malý autobazar na konci města) nemá problém s detailní prohlídkou vozu. Spíše se více setkáváme s odmítnutím prohlídky nebo omezené kontroly u soukromých prodejců. V tom případě tušíme nějakou ''zradu'' nebo zádrhel ve formě závady, zatajeného původu či prodávající osoby. 

Cena prohlídky je od 2.500,-, samozřejmostí je odvoz vámi zakoupeného vozidla k vám domů. Zapůjčení manipulační značky (pouze s naším řidičem), nebo doprava ke konkrétnímu vozu našim autem (8,- / km základní sazba - delší vzdálenost řešíme individuálně). Výjezdní bod Holešov, počítáme cestu tam a zpět. Ceny jsou uvedené bez DPH.